Skip to content

Williamsin neljä periaatetta

26.07.2009

Robin Williamsin neljä periaatetta graafiseen suunnitteluun voidaan kiteyttää seuraavasti:

LÄHEISYYS (engl. proximity): Elementit jotka kuuluvat yhteen on ryhmitettävä sivulle siten että niiden väliin muodostuu käsitteellinen yhteys.

Williams Principle of Proximity 1 of 2 Williams Principle of Proximity 2 of 2

Toinen vaihtoehto seuraa läheisyyden periaatetta paljon paremmin; montako kertaa silmäsi siirtyvät edes takaisin ensimmäisen kortin kulmien välillä?

.

Williams Principle of Alignment

Läheisyys ryhmissä toimii tärkeänä viestinä.

.

ASETTELU (engl. alignment): Kaikki elementit tulee asetella sivulle siten että niillä on jokin tehtävä, visuaalinen yhteys muihin elementteihin.

Williams Principle of AlignmentEdellisen esimerkin käyntikorttia on muokattu hieman ja viiva joka muodostuu on visuaalisesti voimakkaampi kuin keskitetty viiva.

.

TOISTO (engl. repetition): Toista visuaalisia elementtejä koko sivulla. Kaikkien elementtien tulee kuulua samalle sivulle.

Williams Principle of RepetitionOranssia väriä on käytetty kadessa muussakin paikassa.

.

KONTRASTI (engl. contrast): Älä lisää samalle sivulle elementtejä jotka muistuttavat kovasti toisiaan vaan tee niistä näkyvästi toisistaan poikkeavat. Esimerkki huonosta fonttivalinnasta on Times New Roman tavallisena ja lihavoituneena; mikäli idea on korostaa erilaisuutta, muokkaa otsikkoa erilaiseksi käyttäen aivan toisenlaista fonttia, vaikkapa Century Gothicia. Tämä koskee myös muita valintoja; väri, koko, viivapaksuus, muoto jne.

.

Williams Principle of ContrastVaikka fontti leipätekstissä ja otsikoissa voisi mielestäni erota toisistaan paljon enemmän kuin tässä kuvassa, siitä saa kuitenkin idean kontrastin periaatteesta.

.

Mikäli tarvitset akronyymejä muistaaksesi nämä periaatteet, katso englanninkielisiä kirjaimia c, r, a ja p. Muista että periaatteet toimivat aina yhteistyössä. Jos olet edes vähän kiinnostunut tästä aiheesta kannattaa sinun ehdottomasti ostaa Williamsin ”The Non-Designer’s Design Book”, sillä siinä on valtava määrä valaisevia esimerkkejä sekä kattava osuus myös fonteista, väreistä ja isompien projektien suunnittelusta.

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: